08 مايو، 2008

الفووووووول يا ولاد المفترية

صحيت النهاردة مفزوعة على صوت أمي وهى بتكلم حد ف التليفون بطريقة ان فيه مصيبة حصلت .
(إزاى لا مش معقول .حرام ............وهو ف الغيط ؟ .....لالالالالا .وهو ف الغيط ؟.)
أنا قلت استر يا رب ياترى مين اللي مات ومات وهو ف الغيط كمان مين ؟ مين ؟
أنا - (وأنا بارتعش وهعيط ) فيه ايه يا ماما .....مين .مين
ماما -( وهى وشها أصفر ) الفول
أنا - مااااااااااااااااات ؟
ماما -بقي بخمسة جنيه ونص وهو لسه ف الغيط
أنا -ايه ده يعني ماحدش مات ؟
ماما -لأ لسه
ده الحوار اللي دار بيني وبين ماما بعدين قعد ت كدة علي ما هديت أصلي كنت باتنفض من الخضة .وعلى ما استوعبت اللي امي قالته صرخت
أنا -بتقولي كام ؟أمال هيتباع قطاعي بكام ؟ ده احنا مخزنين خزين البيت السنة اللي فاتت على اتنين جنيه وربع
ماما -ماهو جوز خالتك بيقول انه هيتخزن السنةدى من ستة ل ستة ونص
أنا - يالهوى والناس تاكل ايه ؟ طب وعلى اخر السنة يوصل لكام ؟...... اتناشر وللا خمستاشر جنيه ؟ يا دى النيلة حتي الفول ؟
طب دلوقت بنحسب مرتب الموظف يعادل كام كيلو لحمة وفيه ناس بتقول مرتبها يساوى أربعة كيلو لحمة .طب ايه هيقول مرتبي يساوي تلتاشر كيلو فول ؟ايه ده
طب الطعمياية هتبقي بكام وهتبقي قد إيه
طب الجماعة بتوع المظاهرت اللي كانوا بيقولوا .......هما بياكلوا حمام وفراخ واحنا الفول دوخنا وداخ .هيقولوا ايه بعد كدة ده حتي الفول هيبقي حلم وترف
من يومين كان فيه واحد مش فاكرة هو مين بيتكلم ف برنامج مش فاكرة هو إيه كان بيقول إنه مستغرب الناس اللي بتشتكي من الغلا الحاجة اللي تغلي يقاطعوها .الحديد غلي قاطعوه هيرخص ..اللحمة غليت قاطعوها فالجزارين غصب عنهم هيرخصوها ، نفسي دلوقت أفتكر هو مين وأعرف رأيه برده نقاطع الفول سيادتك؟ناكل بعض بقي .............آطيعة

ليست هناك تعليقات: