11 أبريل، 2008

شدى الحيل يا محلة

المحلة مقفولة متحاصرة منعوا الناس من دخولها ...........ليه العسكر عملوا فيها إيه أكتر من اللي نعرفه ؟أنا خايفة عليها أوى ربنا يستر
معظم المتضامنين مع المحلة خدوا موقفهم من منطلق وطنى وإنسانى شافوها أكتر مكان دفع تمن قرار الإضراب ،وشافوا أهلها ناس جدعان ما إرتضوش الإهانة وعلموا ع العسكر وهزئوهم وكدبوا التهم المتلفقة من النظام ليهم بالتخريب
. أنا متفقة معاهم ف كل دة بس كمان فيه سبب شخصي وهو إرتباطي بالمكان بحكم قرب المسافة وأن ليا أصحاب كتير هناك الشوارع اللي بلطجية الأمن خربوها دى أنا مشيت فيها كتير وليا فيها ذكريات حلوة ......لما كنا قاعدين نتابع صور التخريب ع النت وف التليفزيون بابا قعد يسألني الصورة دى فين ودى فين ؟ وأنا أإرد عليه دى الشوارع اللي ورا شريط القطر وده ميدان الشون ودى عند بنزايون ......والشارع ده فيه بيت علا صاحبتي والدكان المتكسر ده البقال اللي كنت باتكلم من عنده ف التليفون ويقوللى انتي دايما مستعجلة كدة ؟ .........
ماما تقول منهم لله دى المحلة فاتحة بيوت ومجهزة عرايس .
انا عارفة ان ده كان لازم يحصل ، طبيعي أن الناس تنفجر ف الزمن الهباب ده بس تجبر العسكر كان إجرامى ولما يحصل ده ف مكان تعرفه وبتحبه بيبقى مؤلم

ليست هناك تعليقات: